Behind the scenes med Julie Christine Krøvel: Fotoshoot for Cecilie Melli

Samarbeidet med meg og Cecilie Melli begynte for fullt etter at jeg mistet pusten da jeg så en spesiell topp i showroomet hennes i høst. Etter dette fant vi ut at vi måtte gjøre noe sammen. En av de fineste dagene i mai var vi på Folkemuseet på Bygdøy for å fotografere hennes nye kolleksjon med brudekjoler.

På dette opptaket dreide det seg veldig om lys – jobbe effektivt, belyse alle stoffene riktig for å skape kontur og samtidig overstyre eller hente inn sollys. Du må føle lyset og bevege deg med det, uansett om det er kunstig eller naturlig. Det gjelder å være oppmerksom for å skjønne alle kombinasjonene – prøve og feile, se lyset og lære det å kjenne.

Ettersom jeg er en gammel og erfaren Hasselblad-fotograf brukte jeg dette til de mest krevende lysmessige forholdene og de høye synkroniseringstidene. Jeg kjenner Hasselblad like godt som jeg kjenner mine egen kropp nesten. Den sitter støpt i hånden og jeg pleier å si at det er en nær og personlig venn av meg. 🙂

Jeg så med en gang at dette kom til å bli rålekkert, etter 14 år i bransjen kjenner jeg det i magen på 2 sekunder når ting er megaklaff. Og det ble akkurat slik vi så for oss – en blanding av Miss Dior-look, Julie – Prinsessen av Frogner og Cecilie Melli. Etter 14 år som profesjonell fotograf slutter jeg aldri å måpe av hvor fint lys er og ulike situasjoner man kan skape av dette.

Vi var et team med engasjerte mennesker som kan sitt fag. Det er virkelig på disse dagene hvor jeg elsker jobben min, kanskje også enda mer enn jeg allerede gjør. Når det er dyktige mennesker med lidenskap for yrket sitt som jobber sammen, så blir stemningen høy og inspirerende. Karen og Mari fra Interfoto var med ut på opptaket og hjalp til, samt fotograferte på settet.

Det var kontinuerlig løping frem og tilbake fra morgenkvisten til utpå kvelden med både film og foto. Dette var dagen hvor man drakk vann og vannet bare fordampet, hvilket gjorde toalettbesøk nesten unødvendig. Ingen plass for latsabber. Move it, løp, svisj!

Jeg hadde et stort, men effektivt oppsett for både foto og «fashionfilm». En Hasselblad H6D-50 tethered på stativ en H4D-31 håndholdt og 2 Nikon D810s, hvorav en bare var til film. Det ene Nikon-kameraet var satt opp med Atomos Assassin 4K recorder – genial og enkel i bruk for filming. To stativ støttet opp en lang Kessler-slider og en Sennheiser-mikrofon tok opp lyd som ble mikset med musikk i postproduksjonen.

Broncolor Para 133 ga hovedlyset med Profoto HMI 800. Foran brukte jeg også en svak en Profoto Beauty Dish med ProDaylight 400. Fire Profoto-blitser plassert høyre og venstre side bak og foran, styrt i grupper hvorav hårlys var diffusert med Profoto fargefilter. Det blir mange justeringer underveis. Men hovedsakelig ble lookbook-bildene tatt med ulike kombinasjoner av dagslys og blits.

Til kampanjebildene bilder brukte jeg også håndholdt Profoto HMI 400, Sunbounce og tre ulike Sunbouce-duker for å filtrere solen, opplett og konturskygger, samt en Nikon Speedlight SB-29 for fill-inn eller som enkel bounce.

Om det bare er derfor jeg elsker fotografi så er vel kanskje lys noe av det som trigger meg mest og det som jeg kan best. Ordentlig satt lys er bare til å måpe av, det vil det alltid være. Alt blir pent med riktig lys.

Dette er et opptak som går inn i minneboken. Vi hadde en fantastisk dag med sol og høy stemning. Med et hav av de fineste kjolene man kan tenke seg, omringet av fantastisk lys og en Hasselblad, så kan man jo selv tenke seg som fotograf..

Julie 🙂

Hjemmeside
Facebook
Instagram

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s