Drone for dummies?

Tekst og foto av Egil Rosensverd.

Alle snakker om dronehysteriet og mens mobiltelefoner og kameraer er ren evolusjon så fikk jeg lyst til å prøve meg på dronerevolusjonen.

Med bakgrunn som habil hobbyfotograf med passelig forståelse for teknologi (håper jeg), er mitt utgangspunkt ganske likt som for mange av Interfoto sine kunder, som ikke jobber med video og foto profesjonelt.

Jeg har riktignok vært med fra starten gjennom min rolle i Interfoto, ikke bare produktmessig, men også innenfor autorisasjon, kursing og gjennom samtaler med de virkelige innovatørene både hos leverandører og kunder, men det hjelper ikke mye når man står der alene på en øy på Sørlandet med en boks med fjernkontroll, kropp og propeller.

Det ble ikke bare nyttig for en 60 år gammel bransjeveteran, men like mye å forstå hvordan våre kunder opplever møtet med ny teknologi.

Jeg ble anbefalt en DJI Spark av Interfotos droneekspert Joakim. Jeg hadde kun en kort prat på telefon fra min ferieøy og hvorfor han anbefalte denne lille tassen framfor de litt råere variantene som Phantom eller Mavic får stå for hans regning.
Det er mulig han mente at jeg er noe dummere enn min medeier Ole Christian Frenning som like før hadde kjøpt en Mavic. Hans bakgrunn som fotosjef hos Aftenposten og etter hvert leder av softwareselskapet Fotoware beskriver sikkert Joakims forståelse av vår tekniske kompetanse.

Av samme grunn kaller jeg denne artikkelen: Drone for dummies.

Jeg ferierer på en liten øy i skjærgården vest for Lillesand og pakket opp den lille Sparken (DJI Spark) litt inn i fellesferien i Juli.

Foto by DJI

Møtet ble positivt på alle måter. Liten, lett, lekker og nesten ferdig montert. Det var bare å brette ut propellene og sette på propellbeskytter. Appen DJI Og 4 ble installert på min iPhone. To batterier med en smart ladeplate med plass for flere batterier (maks 4) ble satt til ladning og jeg var klar – trodde jeg.

Bruksanvisninger har aldri vært min greie – og de vedlagte manualene i de fleste språk (ikke norsk) fristet lite der jeg satt forventningsfull i båthuset. Så jeg prøvde meg litt for raskt på egenhånd med å koble opp et nettverk mellom telefon og drone, uten hell.

Jeg har jo gjort tilsvarende før på musikkanlegg og GoPro så jeg ble litt overrasket over at Sparken ikke dukket opp i WiFi oversikten på telefonen.  Det lille jeg hadde lest var at man først skulle trykke på Sparkens eneste knapp – som sitter på selve batteriet èn gang kort etterfulgt av et nytt og lengre trykk. Da begynner propellene å gi lyd og lys slik at dronen er tilkoblet, men altså ikke på nettverket. Selve nettverksnavnet på Sparken som skal komme opp på nettverksoversikten står på selve dronen sammen med passordet, men når batteriet settes på er det smart å ha notert dette på forhånd.

YouTube gir svar på det meste og jeg anbefaler alle å få problemer løst visuelt her i stedet for å sette lesebrillene lengst frem på nesen med minst en full kopp kaffe tilgjengelig.

Jeg fant raskt frem til hvordan GO 4 appen skal benyttes hvis man ikke får opp nettverket. Det er illustrert ved å trykke på appens forside under «need help» og så blir du guidet til at knappen på batteriet skal holdes nede i nye 9 sekunder der man underveis får lydsignaler som anvist på appens illustrasjon (Reset Aircraft Wi-Fi setting). Dette fungerte og Sparken ble fort koblet opp og passordet ble skrevet inn.

Jeg fikk tilgang til dronen og kameraet og jeg var klar til å fly med hjelp av skjermen på min telefon.

Ettersom jeg ikke har fløyet (på egenhånd) før så valgte jeg å fortsette med å koble til den lille fjernkontrollen. Det er en egen fane for denne også etter at du har trykket «need help» (henholdsvis for mobile device, og remote controller).

Jeg kjørte «Remote Controller Linking» og var klar for take off!

En ting likte jeg riktignok ikke med fjernkontrollen. Det er ikke plass til mer enn en mobiltelefon på klemmene man bretter ut i nedkant. Det er perfekt for en iPhone eller tilsvarende men en større – og mer hensiktsmessig nettbrett er det ikke plass til.

Klemmene eller «vingene» man bretter ut kunne med hell vært bredere, men da ville selvsagt fjernkontrollen vokst også.

Det finnes løsninger med braketter som Interfoto er i ferd med å legge inn som lagervare når dette skrives.
Jeg tok med meg Spark’en ut på brygga og skrudde opp lysstyrken på min telefon ettersom det alltid er sol på Sørlandet..  Det også alltid vind på Sørlandet, så det var ikke så greit fordi jeg – under min Youtube skolering inne i båthuset – hadde latt meg fascinere av den tredje muligheten til å styre Spark gjennom «Gestures».

Joakim hadde ikke fortalt meg noe om dette, men faktisk kan man styre den kun gjennom håndbevegelser. Det var ikke noe jeg trengte, mente jeg. Det hørtes simpelthen veldig amatørmessig ut, men nysgjerrigheten var vekket. Det var snakk om en 5-6 håndbevegelser som kunne få Spark til å bli din nye følgesvenn. Ikke bare det, men ta bilder av deg når du vil.

For godt til å være sant? Uansett – det måtte prøves!

Så på brygga i ekte Sørlandsvær startet jeg Spark’en fra en åpen håndflate. Fikk den til å gjenkjenne ansiktet mitt, deretter hånden. Og faktisk, den fulgte hånden min fra side til side.

Deretter prøvde jeg å få den til å flytte seg vekk og opp fra meg for å komme i «følgemodus», og for å kunne benyttes til «selfies».
Jeg ble stående med Sparken en meter fra meg og gjentok en vifte-vekk-bevegelse som skal instruere Sparken til å flytte seg vekk. Jeg slet litt med dette for de blåste litt og dronen ga beskjed om at den ikke fant meg. Det betyr at frontpropellenes lys ble gule og ikke grønne som er et tegn på at den er klar.

Så jeg står der og vifter i shorts midt på brygga ganske lenge, mens det blir stille på nabobrygga der naboene er. De ser en mann med bustete hår som stirrer rett inn i noe i lufta, mens han skifter mellom å holde hånden foran seg fra side til side før han veiver febrilsk ut i lufta.

Så lenge man holder til på en øy med noen få hus er underholdnings muligheten begrenset på et slikt sted. Sparken bidro til forlystelse og kommentarer, og sikkert gode vandrehistorier.

Endelig forsvant dronen opp og bort, men der ble den. Den fant meg ikke lenger fordi det blåste enda mer lenger opp, og der ble den hengende til jeg kom meg inn i båthuset der telefonen var.
Jeg fikk landet dronen i hånden og Interfotos klare råd om å starte dronen på en åpen gresslette med lite vind ble ettertrykkelig forstått.

Etter en del prøving og feiling med fjernkontrollen påmontert min iPhone prøvde jeg «gestures» igjen på en vindstille dag. Og det fungerer. Ikke bare følger den etter meg som en bikkje (med propell), den tar bilder når det passer meg, og den flyr meg i møte når jeg holder armene til værs. Det er riktignok litt problematisk å få den til å forstå viftebevegelsen, men etter hvert har jeg funnet ut at med stiv overarm og middels rask bevegelse så reagerer den umiddelbart.

Under siste oppgradering har DJI lagt inn funksjonalitet som gjør at droner ikke blir hengende dersom den ikke finner deg.
Det blir spennende å se hva som kommer fremover av nye håndbevegelser.

Nå var mitt ønske å lære meg å fly skikkelig, slik at «gestures» må mer betraktes som en kuriositet.

En liten drone som Spark er mer utsatt enn mer solide alternativer, men den flyr ganske stabilt og selv med en noe enklere 2-akset gimbal enn storebrødrene, ble videopptakene overraskende bra.

Interfoto sine kunder har resultater som er i en helt annen liga, men som med alt er trening avgjørende og ikke minst jobbe profesjonelt.

I 50-60 meters høyde på en vindfull dag så får du beskjed om at dronen ikke liker seg og det begrenser muligheten noe selvsagt. Jeg presset ikke maks (turte ikke), og hadde hele tiden visuell kontakt med dronen selv om den skal kunne styres opp til 500 meter.

Jeg holdt meg unna folk når dronen var i luften og har ikke testet begrensinger i noen særlig grad fordi selv en liten Spark kan påføre skade. Men jeg kjørte den over havflaten minst 150 meter uten noe problem. Den kan fortelles at den skal omgå hindringer så det er ganske lett å ha kontroll.

På fjernbetjeningen kan man programmere et par knapper etter eget ønske og jeg valgte å bruke en av disse til å vende kameraet rett ned i 90 grader (se bilde). I tillegg til styring og knapper til video og stills knapper et det et lite ratt der du kan finjustere vinkelen på kameraet. Dette var litt vrient og få gjort gradvis under opptak slik at det nok er en innstilling som ikke egner seg annet enn til forhåndsjustering.

En av hovedutfordringene er å filme en rute der du må svinge underveis. Her ble mine opptak noe hakkete under svingningen og her gjelder det å trene på å gjennomføre riktige bevegelser i fart. Jeg blir stadig mer imponert over hva jeg har sett fra våre kunder.

DJIs droner, inkludert Spark, har en «tripod» innstilling som gjør selve styringen treg slik at filmen blir desto mer «flytende». Dette bedret på hakkingen og svingningen, men jeg ble aldri helt fornøyd. Slik er det når man er nybegynner og dummy.

Det jeg savnet hos Spark i forhold til alternativene er «waypoints». Med veipunkter kan man programmere ruten på forhånd og derved få en helt riktig sekvens med helt stabilt opptak.  Visstnok finnes det tredjepart app-leverandører som skal fikse dette, men ikke uten risiko for at garantiordningene da opphører.

Det finnes mye ekspertise og mange erfarne droneførere som kan gi mye bedre råd og påpeke mangler og muligheter enn det jeg som nybegynner gjør her.

Mine erfaringer er at å komme i gang er enklere enn jeg trodde. Det kunne vært smart å få litt «starthjelp» som Interfoto vil lansere i løpet av høsten sammen med en assortert kurspakke for de fleste behov.
Et råd til slutt: Ha nok batterier! Selv med mine 2 som fulgte pakken varer batteriene rundt 12-13 minutter under litt vind. Tar du av propellbeskyttere holder de lenger, men når du først får den gode følelsen av å kontrollere bevegelser så er det ofte slutt på batteriene.

Jeg forhåndsdefinerte hvor landingsplassen skulle være før jeg startet så jeg hadde aldri noen bekymringer for hvor dronen ville lande dersom jeg gikk tom, men det er moro å fly og kjedelig å sitte på ladning.

Lykke til.

Én kommentar Legg til din

  1. jan paulsen sier:

    Morsom beskrivelse det der, jeg skjønner at tolmodighet er et nøkkelord.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s