Årets bilde 2017 «Pressefotografenes klubb»

Til sammen  er det blitt sendt inn 2907 fotografier og 70 videoer i konkurransen, dette er en økning på ti prosent i forhold til 2016.

Årets bilde gikk til  Katinka Hustad / Frilans/ Greenlandia

I 2012 begynte en ny forstad ved endestasjonen Devyatkino i St. Petersburg å vokse opp fra sølete jorder. Byggherrer og politikere lovet epletrær, grønne parker og en moderne livsstil. Unge nyutdannede par og familier fikk nøkler til sine første selveide leiligheter og flyttet inn i de 22-etasjers blokkene. Da Vlad Belomoin (18) og Alina Snigiryova (18) først fikk øye på forstaden Greenlandia fra motorveien, ble de overveldet. De kommer begge fra den russiske republikken Udmurtia ved Uralfjellene og hadde aldri sett noe lignende før. Fra å leve trangt sammen med sine foreldre, har de for første gang fått et sted for seg selv. De har ikke fått noen venner i Greenlandia ennå, men de har hverandre – og katten Esenin.

Juryens begrunnelse: Fotojournalistikk handler så ofte om krig, om konflikter, om de store og omveltende hendelsene i verden. Men den handler også om de små, nære historiene, om å komme tett på, om å vise forandring, optimisme, kjærlighet. Vi har valgt å hylle et hverdagsbilde. Et bilde som får deg til å undre og skape din egen historie om hva som skjer. Det er skjønt med en fotograf som evner å komme inn i alminnelige menneskers liv og løfte det hverdagslige opp til noe som blir allment interessant. En liten historie blir til en større historie om fremtidsoptimisme, kjærlighet og håp. Etter at EU og USA innførte økonomiske sanksjoner mot Russland i 2014, har det vært økonomiske nedgangstider i Russland. Paret på bilde symboliserer fellesskapet og det å stå sammen i frykt for et russisk utopia som feiler igjen. Årets bilde er vakkert, absurd, humoristisk og uventet. Det er kanskje ikke et opplagt valg, men juryen vil hylle kjærligheten fremfor frykten. Uberørt av katten som klorer seg fast, står paret innhyllet i den gjennomsiktige gardinen, innsvøpt i sin egen kjærlighet.

Reportasjen fikk også en 2.pris i kategorien Dokumentar Utland.

Årets fotojournalist/Espen Rasmussen/ VG

Et knyttet teppe med hakekors ligger halvferdig over en stol hjemme hos 28 år gamle «Shadow» utenfor Moskva, Russland. Hun har selv laget teppet. Hun og forloveden «John Wagner» er med i den nasjonalsosialistiske og nazistiske gruppen KNS – Komitee for Nation and Freedom.

Juryens begrunnelse: Årets fotojournalist tar vrigrep på oss alle. Fotografen utmerker seg på tvers av mange sjangre, og mestrer like godt intime portretter av mennesker, som reportasjer fra nyhetsbegivenheter. Variasjonen i måten fotografen tilnærmer seg fotografiet som språk og uttrykk må også nevnes. Han leker seg med uttrykkene, og viser en stilistisk sikkerhet uansett om han bruker blits og uskarphet, tar arrangerte myke portretter, eller lager knitrende skarpe dokumentarer. Fotografen har noe på hjertet, han vil noe med sitt fotografi. Han har en nysgjerrighet og et engasjement som trekker ham fremover. Han oppsøker utfordrendemiljøer og viser dem, ikke med fordømmelse. Men han utforsker og opplyser. Fotografen vinner Årets fotojournalist basert på fem bilder han har levert til denne kategorien. Men juryen kommer ikke uberørt fra alle de andre prisene han allerede har vunnet, for det som må være et av de største fotojournalistiske arbeidene i norsk historie: Fortellingen om det hvite raseriet og nasjonalsosialistenes fremgang. Fy fader for et arbeid!

Årets videojournalist/Aleksander Andersen/Paragon

Bidrag 1: City of Shooters. Connecticut er en av USAs rikeste delstater, men her finnes også den amerikanske drømmens bakside. Eric (20) og en stor majoritet fattige, svarte mennesker befinner seg i en spiral av arbeidsløshet, mismot og fattigdom. To av Erics venner har i løpet av det siste året blitt skutt og drept på åpen gate. En av dem drømte om å bli rapper, og nå forsøker Eric å videreføre drømmen.

Juryens begrunnelse: Årets videojournalist utmerker seg med sin visuelle stil samtidig som han behersker god historiefortelling. Alle bidragene er helstøpte, engasjerende og viser en bredde i tematikken som formidles. Aleksander Andersen er en drivende dyktig fotograf med evne til å finne de gode historiene, og har en unik tilstedeværelse i felt som gjør at han sitter igjen med råmateriale som han foredler på best mulig måte i redigering.

Årets nykommer foto/Christian Breidlid
Tidlig på morgenen kastes det første tauet for å dra nattens fangst opp fra dypet. Det krever alle manns samlede kraft og en putrende firetaktsmotor.
I deler av Sørkinahavet har fiskebestanden sunket med nitti prosent siden 1950-tallet. Fortsetter det slik vil bestanden være halvert innen 2045. Samtidig skiftes tradisjonelle fiskemetoder ut med stor industriell drift.  Fiskerne i Sun Moon Bay, på Hainans østkyst, tror de er de siste av deres generasjon.

Juryens begrunnelse: Årets nykommer har levert en serie som er svært godt fotografert. Her er dynamikk og kraft presentert i en klassisk sort hvit fortellerstil som hinter til fotojournalistikkens tidlige mestere. Serien er utrolig stram, hvert bilde har sin funksjon, med få bilder fortelles likevel så mye. Her kan etablerte fotografer ha mye å lære. Det er imponerende å oppleve en ung fotograf med et så gjennomført og stilsikkert bildespråk.

Nyhet Norge/1. pris/Tommy Ellingsen/Frilans, Dagens Næringsliv/Bakerst i bussen sitter Jonas

Valgkampinnspurt for Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet. AP-lederen kjemper mot dårlige meningsmålinger og besøker fire byer på én dag. Her i et ettertenksomt øyeblikk bakerst i en maxi-taxi på vei fra Sørlandssenteret til møte med lokallaget i Kristiansand.

Juryens begrunnelse: Årets beste nyhetsbilde! Vi kommer nært på Støre, som person og ikke som politiker, i et tankefullt og ubevoktet øyeblikk. Bildet skiller seg ut blant strømmen av politikere på iscenesatte pressekonferanser. Det summerer opp et politisk motgangsår, og speiler et Arbeiderparti i krise.

Nyhet utland/1. pris/Harald Henden/VG/Syriakrigens ofre

Mariam og Eman er én måned gamle og veier bare 2,24 kilo. Moren M. Awad (31) har ikke nok melk i brystene. Leger uten grenser driver sykehus i Qayyarrah, der det blant annet behandles underernærte barn, som har flyktet fra Mosul og andre IS-kontrollerte byer i Irak.

Juryens begrunnelse: De er så sårbare, så små. Pakket fint inn, liggende i et svart mørke. Det er noe vakkert og humant over det, samtidig er det et bilde av en katastrofe, av hva som skjer i krig når det er for mange flyktninger man ikke kan ta imot. Bildet viser konsekvensene av nyhetene, ikke selve hendelsen. Det har en ro og stillhet som utfordrer nyhetssjangeren.

 

Nyhetsreportasje Norge/1. pris/Annemor Larsen/VG/Da hun fikk henne
Et gammelt dynetrekk med brudeparets fornavn prydet låveveggen.

Det skapte mye rabalder, men Mari Grønlund og Elin Kviteberg ble gift likevel. Bryllupet ble møtt med motstand fra det religiøse miljøet i Lyngen i Troms. Mange mente at det likekjønnede ekteskapet er en synd og strider mot Guds ord.

Juryens begrunnelse: Det er viktig å ta tak i historiene og nyhetene fra småsteder. Vi får være med i bryllupet som feires der det før ikke ville vært mulig. En begivenhet, godt fotografert med inderlighet. Avslutningsbildet der flagget går igjen i regnbuen er en favoritt.

Nyhetsreportasje utland/1. pris/André Liohn/Frilans, Dagens Næringsliv/Dommens dag
Tre år etter at IS-hæren stormet og okkuperte Mosul, kjemper en tropp fra den irakiske hærens niende divisjon seg gjennom de smale gatene i bydelene Zanjili og Al-Shefa. Den første som faller for snikskytterne, er den 20-årige soldaten Zrid.

Slaget om Vest-Mosul sommeren 2017 ble sammenlignet med de verste gatekampene under 2.verdenskrig.

Juryens begrunnelse: En modig og sterk serie som viser en av de største nyhetshendelsene i året som var. Vi er midt i gatekampene i Mosul. Vi ser frykten det døde barnet følte, vi ser rekken av fanger, mannen som gråter for sitt liv. Og vi ser barna som flykter, men som fortsatt gjør seg til for fotografen, i en hverdag som både er grusom og absurd. Serien vekker sterke følelser med kontroversielle bilder. Den viser hvor viktig det er å være i frontlinjen og dokumentere konsekvensene av krig. Ikke mange fotografer kunne laget dette.

Åpen klasse/1. pris(Erlend Berge/Vårt Land/Se, jeg kommer snart

Hvert år stenges flere titalls norske bedehus. De blir til museum, restauranter og skatehaller. Mange bedehus har allerede stått låste og ute av bruk i flere tiår. En unik norsk kulturhistorie er i ferd med å forsvinne. Bedehusene står igjen som fysiske vitner etter den lavkirkelige vekkelsen som bølget gjennom Norge for 100 år siden. I første halvdel av 1900-tallet ble det reist bedehus på dugnad i hver grend fra Lindesnes til Vardø. I 1974 var det liv i 2621 bedehus. Nå vet ingen hvor mange bedehus det er igjen.

Juryens begrunnelse: Nostalgisk preg, vakker fargepalett, gjennomført og stilsikker. Fotografen skildrer en tid som snart er forbi og glemt. Historien fortelles gjennom rom og ikke gjennom mennesker. Samtidig er det spor etter menneskers liv, sporene på veien, maten til noen som nettopp har vært der, eller snart skal komme.

Portrett/1. pris/Espen Rasmussen/VG/Kampen

30 år gamle Lene Marie Fossen bor i boligen til bestefaren i Kolbu. Lene Marie lider av ekstrem anoreksi. Hun bruker fotografering som terapi, og har vært åpen om sykdommen. Hennes selvportretter og fotografier av flyktninger har vært stilt ut i blant annet Kristiansund.

Juryens begrunnelse: Et formmessig sterkt portrett av en modig dame som fremstår sårbar og sterk på samme tid. Det avstemte bildeuttrykket gjør at det er et anstendig bilde av hennes situasjon. Samtidig har hun blikket rett i kameraet, og tvinger oss til å forholde oss til henne. Det treffer oss rett i magen.

Dagligliv Norge/1. pris/Line Møller/VG/Farvel

Med rosa ballonger tok familien avskjed med seks år gamle Martine Bunæs Bang. Den sprudlende jenta fra Oppegård fikk for to år siden kreftsykdommen DIPG, er svært aggressiv kreftform som utvikler seg i hjernestammen. Den rammer hovedsakelig barn. Martine levde med sykdommen i to år.

Juryens begrunnelse: Rosa ballonger og en liten kiste. Kombinasjonen treffer deg midt i magen. Sorgen blir ytterligere forsterket ved at det ikke er noen mennesker i bildet. Man føler seg fullstendig ensom. Et bilde av en dypt tragisk hendelse.

Sport/1. pris/Javier Auris/Student, OsloMet/Pingpong-landet

Kun Kinas mest talentfulle barn blir rekruttert. Det finnes over 2000 toppidrettskoler i Kina, og hele 95 prosent av Kinas medaljevinnere kommer fra disse.

Hver dag spiller over 300 millioner kinesere nasjonalsporten bordtennis. Siden Mao Zedong utropte bordtennis til nasjonalsport i 1950, har kineserene dominert sporten internasjonalt. På toppidrettskolen Dongdan i Beijing kjemper Huang Tse Tien (9) om å bli Kinas fremtidige idrettshelt.

Juryens begrunnelse: En fortelling like mye om ensomhet som om sport. Denne serien forteller på flere nivåer. Ping pong blir rammen om en større historie, om det å være barn og vokse opp med ambisjoner og valg som andre har tatt for ham. Det er spennende å se at fotografer kan dyrke det narrative i sportssjangeren.

Klima og miljø/1. pris/Annemor Larsen/VG/Det evige strevet

To menn plukker frukten persimon av et nakent tre i en landsby utenfor Hamhung. Frukten er full av verdifulle C-vitaminer.

Det er en ond sirkel. For hvert tre som tas for å gi brensel og dyrkbar jord, renner regnvannet raskere ned i elvene. Elvene flommer lettere over og ødelegger avlingene. I Nord-Korea, et land der 80 prosent av befolkningen har en sårbar mattilgang, kan en ny flom få katastrofale følger. På midten av 1990-tallet mistet mellom 2 og 3,5 millioner mennesker livet i sult.

Juryens begrunnelse: Filmatiske og surrealistiske landskaper forteller om tørke og hungersnød. Reklameplakaten på ett av bildene står i sterk kontrast til de tre menneskene på vei opp i treet. Hele bildet balanserer på dem, tripp, trapp tresko. De går i ett med landskapet, og fremstår som statister i bildet og statister i sitt eget land. Et fantastisk bilde. Det kan være vanskelig å fotografere overbelastning av jorden. Denne serien gjør det på en svært interessant måte.

Dokumentar Norge/1. pris/Helge Skodvin/Frilans, Dagens Næringsliv/Ferjelandet

Linge–Eidsdal, MF Geiranger: Ung svartmetaller fra Sverige, som elsker Dimmu Borgir og hater dub step, krysser Norddalsfjorden. I et lite øyeblikk, når kjettingen i buksen henger helt stille og solen treffer Tolleknivsegga, så er alt fint, alt er lugnt.

62 fergesamband binder Vestlandet sammen. En planlagt fergefri E39 fra Trondheim til Kristiansand kan fjerne mange av disse. Enorme broer over fjorden, lange high tech-tuneller under. Men null kaffe og svele.

Juryens begrunnelse: Vi er på sjøen, litt på skeiva. Fotografen får oss til å se det vi hver dag ser, men likevel ikke legger merke til. Og han ler med oss istedenfor av oss. Rockere, selfies og slitent interiør. Den lysegrønne månemannen mot den rosa billettkiosken er en favoritt. Fotografen har et tydelig og godt gjennomført bildespråk. En flott og humoristisk serie av det enkle dagliglivet på en ferge.

Videoreportasje/1. pris/Anders Melchior/Paragon/student, OsloMet/Awen

Kineserne har tradisjonelt sett vært kollektivister. Enkeltmenneskene har innordnet seg staten, partiet og ideologien – og familien. Men noe er i endring. Stadig flere unge kinesere bryter med samfunnets krav om fast arbeid og ansvarlighet, slik som Awen. Moren vil at han skal bli fisker slik som sine forfedre, men Awen vil ikke. Awen vil surfe.

Regi, foto og redigering: Anders Melchior.
Droneoperatører: Shi Jie Wang, Yi Xia.
Lyddesign: Rune van Deurs.
Komponist: Anders Mørk.
Lydmiks: Bohács Tamás, Bengt Öberg, Kasper Val Bjerregård Larsen.

Juryens begrunnelse: Awen er i særklasse det beste bidraget og forteller svært mye på kort tid. Det visuelle er det bærende fortellerelementet i en film som har alt: Et klassisk anslag, konflikt, løsning og et vendepunkt knyttet til en aktuell problemstilling.

Videodokumentar/1. pris/Egil Håskjold Larsen/Sant og Usant Film / Aftenposten/69 minutter av 86 dager

I en sti av redningsvester, og en folkemengde på flukt, kommer en tre år gammel jente til syne. Dokumentarfilmen følger tre år gamle Lean og hennes familie på flukt gjennom Europa.

Idé, foto og redigering: Egil Håskjold Larsen.
Redigering: Victor Kossakovsky.

Juryens begrunnelse: Et kompromissløst fotokonsept gjør 69 minutter av 86 dager til et verk i særklasse. Med sitt autentiske bildespråk og sin nyskapende fortellerstil gjør filmen at vi kommer tett på mennesker i dramatiske situasjoner. Juryen har aldri sett flyktningtematikken formidlet på denne måten. Visuelle virkemidler fra spillefilmens verden forsterker intimiteten og tilstedeværelsen, uten å gå på bekostning av dokumentarens autentisitet.

Dokumentar utland/1. pris/Espen Rasmussen/VG/Det hvite raseriet (samme vinner som Årets Fotojournalist)
Fascister og nostalgikere gjør fascisthilsen mot krypten til den italienske diktatoren Benito Mussolini. Flere hundre står i kø for å komme inn.

Våren 2016 begynner en reise blant nasjonalister, høyrepopulister, fascister, kristenfundamentalister, nynazister og islamhatere i 14 europeiske land. Hva driver dem? Hvorfor hater de? Hvorfor er de så besatte? Nazister i Ukraina og Russland, identitære i Sverige og høyreekstreme politikere i land som Hellas og Frankrike. Muslimhatere i Norge og militssoldater i Slovakia. Fascister i Italia og Holocaust-fornektere i Tyskland. Mens noen ber til høyere makter om at grensene skal stenges, bevæpner andre seg for krig. Den ekstreme høyresiden er ingen ensartet gruppe. Noen har personlige erfaringer som vekket hatet i dem, andre er blitt overbevist av konspiratorisk tankegods på nettet. Enkelte mener kampen kan vinnes politisk, men skremmende mange ikke ser annen utvei enn vold og i ytterste konsekvens borgerkrig. Felles for alle er at de elsker sitt land og sitt folk. De kaller seg patrioter.

Juryens begrunnelse: En historie om en urovekkende samfunnsutvikling, fra et miljø som vanligvis er så lukket. Fotografen har fått en unik tilgang. Serien viser mange sterke portrett, og fotografen har kommet tett på. Bildet av kvinnen i senga er urovekkende. Vi opplever en sårhet og nærhet, men vet samtidig hva hun står for. Bildet av mannen med barnet – for mange er han en faretruende nazist, for datteren er han en kjærlig far. Fotografen er ikke fordømmende eller latterliggjørende i sin historie. Han tar sine subjekter på alvor, fremstiller mennesker som mennesker. Det gjør at vi som betraktere får en større forståelse. Det er utrolig viktig at disse historiene blir fortalt. Dokumentaren er laget med et nært og stramt fortellergrep. Lyset og stemningen er gjennomgående. En utrolig gjennomarbeidet dokumentar. Ingenting mangler.

Juryen , Årets bilde 2017

Mette Nyseter, Kim Nygård, Linda Bournane Engelberth, Søren Pagter, Christina Marie Gonzalez Ulriksen, Kristoffer Kumar og Daniel Sannum Lauten.

Fotojury:

Søren Pagter har de siste 20 årene vært leder av, og undervist på, den verdensberømte fotojournalistutdannelsen på Danmarks Medie og Journalisthøjskole (DMJX). Pagter er opprinnelig utdannet pressefotograf, og har både vært fast ansatt i danske dagsaviser og jobbet som frilansfotograf, frem til han ble ansatt på DMJX. Utover å undervise, gjør Pagter tidvis fortsatt frilansoppdrag og holder eksterne workshops både i Danmark og utlandet. Pagter er nominator for blant annet Joop Swart Masterclass, han sitteri utstillingsutvalget til Copenhagen Photo Festval, og han har vært jurymedlem ved blant andre POYi, Lumix Festival og Årets Pressefoto i Finland og Island.

Christina Marie Gonzalez Ulriksen er fotoansvarlig i Morgenbladet, der hun har vært ansatt siden 2013. Hun har vært en viktig pådriver for den visuelle omleggingen av avisen, og har mye av æren for at Morgenbladet i fjor ble kåret til Årets europeiske ukeavis i European Newspaper Award. Ulriksen har fotografiutdannelse fra Barcelona og Melbourne.

Linda Bournane Engelberth er en norsk-algerisk kunstner basert i Oslo. Hun har stilt ut ved bl.a. Haus der Photographie, Deichtorhallen, Hamburg, DUMBO Art Festival, New York, NoPlace, Oslo og Auckland Festival of Photography, New Zealand. Hun var med i den første utgaven av The Norwegian Journal of Photography i 2013. Linda Bournane Engelberth er innkjøpt av Preus Museum i Horten og representert av VII Photo, New York. Hun har tidligere vært fast ansatt som fotograf i Klassekampen.

Kim Nygård har de siste ti årene vært fast ansatt fotograf i Adresseavisen. Her har han dekket et bredt felt og vunnet en rekke priser i Årets bilde. Han er utdannet fotojournalist ved HIOA, og har studert historie og samfunnskunnskap ved NTNU. I november 2018 leder han Trondheim Dokumentarfestival for tiende gang. Nygård har vært bilderedaktør for flere bøker og arrangert utstillinger, blant annet på Trondheim Kunstmuseum.

Videojury

Mette Nyseter er emneleder for regi- og VJ-studiene på TV-skolen i Lillehammer, hvor hun har vært ansatt siden 2016. Med utdannelse i dokumentarfilmregi har hun hatt både regi og foto på en rekke dokumentarer i mange sjangre. Som VJ har hun laget alt fra kortere nyhetsinnslag til større reportasjer, dokumentarer og hele serier. I åtte år var hun ansatt i produksjonsselskapet Mastiff i Oslo. Her jobbet hun som innslagsregissør, reporter, vaktsjef og etterarbeidsredaktør på mange faktaproduksjoner, og var også med i oppstarten av dokumentarprogrammet Åsted Norge som vant Gullruten i 2017. Nyseter har også en Cand.mag. i sosialantropologi fra UiO.

Daniel Sannum Lauten er utdannet journalist fra HIOA. Som fjortenåring begynte han å jobbe i Romerikes Blad ved siden av skolen, og da han var 17 fikk han sitt første sommervikariat i Dagbladet. Han har også bakgrunn som fotojournalist, bildesjef og journalist i VG. I 2014 ble han ansatt i TV 2, hvor han har jobbet som reportasjeleder og videojournalist. Sannum Lauten er tidenes yngste premierte fotograf i Årets bilde, med en 3.pris i sportskategorien i 2001, 17 år gammel.

Kristoffer Kumar er dokumentarfilmfotografog regissør, ansatt i VGTV. Han har bakgrunn fra Westerdals samt fotojournalistutdanningen ved HIOA, og fikk i fjor utdelt to førsteplasser under Årets Bilde. Kumar fascineres tematisk av subkulturer og har også et tiår bak seg som ekstremsportfotograf.

Tekst og bilder hentet fra PFK  9. mars 2018

Se alle bildene på Årets bilde -vinnere-2017/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s