Førsteinntrykk av Canon EOS R for fugle- og dyrefotografering

Tekst og foto © Knut Erik Alnæs

Da Canon lanserte sitt første speilløse kamera, må jeg innrømme at jeg som mange var litt skeptisk. Jeg hadde uansett lyst til å prøve det ut i praksis, for å se hvordan det kunne fungere til mitt bruk. Særlig mulighetene til å ta lydløse eksponeringer var noe av det jeg ønsket å teste. Derfor dro jeg oppover til Nesbyen i Hallingdal for å sitte to dager i ørneskjulet til Thomas Mørch.

Canon EOS R for bruk i skjul
Mulighetene med speilløst er mange, og særlig for fotografering av sky fugler og dyr så er det å kunne fotografere helt lydløst virkelig morsomt. Kongeørna er en art som kan være svært følsom for lyd, og derfor ville det være spennende å teste EOS R på nettopp denne type fotografering. Canon EOS R har muligheten for å kunne ta bilder uten lyd fra lukkeren, men da bare med singel shot, det vil si et og et bilde. For bildet under fungerte det imidlertid fint å trykke ned utløseren for hvert bilde. Ulempen er at det er større sannsynlighet for at det blir bevegelsesuskarphet som en følge av trykkingen. 5-stegs stabilisatoren i kombinasjonen med objektivet montert på et stativhode motvirker imidlertid dette i stor grad. En firmware oppdatering som er tilgjengelig om ikke alt for lenge vil imidlertid gjøre seriebildeopptak mulig i silent mode. Da er mye gjort i mine øyne! Det å kunne sitte i skjul tett på en så majestetisk og var fugl som en kongeørn, og kunne ta bilder uten at det kommer en eneste lyd, var også en helt annen opplevelse enn det jeg hadde trodd. Det var mye morsommere enn jeg hadde forventet! Og naturopplevelsen ble i mine øyne enda større.

Canon EOS R med Canon 600/4 III IS USM. 1/80, f/4, ISO 5000. Beskåret fra 6720×4480 til 4642×3095 piksler.

Når jeg satt i skjulet, hadde jeg også 1DX og 400/2.8. På Canon EOS R hadde jeg den nye 600/4 fra Canon som jeg også lånte. Kombinasjonen av EOS R med en lang tele for å ta bildene hvor fuglen sitter i ro, samt 1DX og 400/2.8 for action var optimal. Med 30 megapixler gir også EOS R større frihet for beskjæring i etterbehandlingen. ISO-egenskapene imponerte meg også positivt, det var overraskende å se hvor lite støy det var på høye verdier i utfordrende forhold med mørkegrønn bakgrunn. Med Canon 1DX har jeg under slike forhold vært komfortabel på 6400-8000 ISO med litt støyreduksjon på bakgrunnen, så EOS R prestere godt i så måte. ISO 5000 som på bildet over fungerte helt fint.

Elektronisk søker og tilpasningsmuligheter
Det første som slår en når man ser gjennom søkeren til et speilløst kamera for første gang, er at det oppleves veldig annerledes enn med en optisk søker. I starten veldig uvandt – men det tok ikke lang tid før jeg ble kjent med hvordan det fungerte. Den elektroniske søkeren i EOS R er også i mine øyne veldig god, den er høyoppløst og virker fungerer akkurat slik jeg hadde forventet. En av de tingene jeg liker veldig godt er mulighetene for å sette opp kamera akkurat som man selv ønsker. Derfor kunne jeg sette opp kameraet til å fungere identisk som mitt 1DX, slik at alle funksjonene var lett tilgjengelig. For meg personlig betyr dette å kunne kjøre manuelt eksponeringsprogram, samtidig som jeg har muligheten til å bruke auto ISO og enkelt variere eksponeringskompensasjonen. Den elektroniske søkeren ga også nye muligheter med blant annet muligheter for å vise histogram under fotograferingen. Dette er gull verdt for å hele tiden ha kontroll på at bildet ikke brenner ut i høylysene, eller at bildet blir undereksponert. Jeg likte også veldig godt muligheten for å kunne gå igjennom bildene i etterkant og sjekke fokus gjennom den elektroniske søkeren.

Autofokus og af-punktvalg
Noe som imidlertid er ulikt fra øvrige high-end kameraer fra Canon er mangelen av en joystick. Vanligvis benyttes denne til å bevege fokuspunkter rundt i søkeren. På EOS R brukes touch-skjermen til dette formålet, ved at man beveger tommelen for å bevege punktene rundt. Hvilken del av skjermen som brukes til dette kan velges, og jeg hadde best erfaring med å begrense området til høyre side av skjermen. I dette tilfellet fungerte det fint, da det ikke var så kaldt at jeg trengte hansker. Det var ikke noe problem å bevege punktet raskt og presist, også når jeg så igjennom søkeren. Et trykk på knappen for å slette bilder gjør at punktet går tilbake til senter, og det hele fungerer i mine øyne fint. Ved fotografering i lavere temperaturer hvor hansker/votter benyttes vil det nok potensielt bli mer utfordrende. Det finnes imidlertid mange gode løsninger på varme hansker som også har touch-funksjonalitet, for eksempel fra The Heat Company. Hvordan det fungerer i tøffe forhold som f.eks snøfokk gjenstår å se.

Når det gjelder autofokus, så imponerer EOS R – særlig i dårlig lys. Den kan fokusere ned til – 6EV, noe som er en enorm forbedring fra – 2EV som jeg er mitt sammenlikningsgrunnlag i mitt 1DX. Til slutt, da det nesten var helt mørkt, klarte komboen 600/4 og EOS R å finne fokus på den rota som er på bildet ovenfor når lukkertiden var 8 sekunder, på blender f/4 og 12800 ISO med 1,3 trinns undereksponering. Selv om slike lysforhold for fuglefoto som regel ikke gir gode resultater, så sier det litt om hvor lite lys som skal til for å finne fokus. Dette gjør også at autofokusen blir bedre i halv-dårlige lysforhold. Når det gjelder tracking, for eksempel av fugl i flukt, så fikk jeg ikke muligheten til å teste det i så stor grad som jeg ønsket, så det får jeg komme tilbake til.

Canon EOS R er i mine øyne et glimrende kamera, og spesielt bra til bruk i skjul. Følelsen av å kunne ta bilder lydløst gir en helt egen dimensjon til naturopplevelsen, og gir helt andre muligheter til å fotografere lydsensitive fugler og dyr. Tenk hvilke muligheter som åpner seg for fjernstyring med vidvinkel… Den elektroniske søkeren er også svært god, og jeg savnet aldri den optiske. Det vil imidlertid ikke erstatte et fullblods actionkamera som 1DX, men det er heller ikke formålet. Autofokusen er presis og rask, og i dårlig lys er en helt annen verden sammenliknet med det tradisjonelle speilreflekshuset. For meg, med primært fugle –og dyrefoto, ville det vært perfekt som et kamera nummer to. EOS R kan benyttes til den rollen tradisjonelt 5D-serien tidligere har hatt hos meg – bare enda bedre. I prosjekter som er avhengige av lite forstyrrelser og hvor jeg ikke trenger å fange raske actionscener vil EOS R være det kamera som jeg foretrekker.

Om Knut Erik Alnæs

Knut Erik Alnæs (f. 1999) har alltid vært interessert i natur og dyreliv og startet med farens videokamera i 2009. Et par år senere kjøpte han sin første DSLR, og siden da har lidenskapen for fotografering vokst. Knut Erik Alnæs er ikke et ukjent navn i naturfotografmiljøet, de fire siste årene har han blitt premiert i Nordic Nature Photo Contest og i 2016 og 2018 vant han tittelen «Årets unge nordiske naturfotograf».

Det han finner fascinerende med naturfotografering er opplevelsene. Å være tett på dyrene og observere deres væremåte er en av de beste tingene han vet om dyre- og naturfotografering. Han liker å tilbringe tid med motivet han fotograferer fordi det gir ham den beste muligheten til å realisere bildene han har i tankene sine.

Hjemmeside: keanaturephotography.com

Instagram: instagram.com/knuterikalnaes


Les mer om Canon EOS R speilløst system på interfoto.no

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s